Sales proces & sales tools (CRM)

Efficiënt klantbeheer met CRM

U weet het vast: verkopen gaat meer dan ooit niet meer zomaar. Systematiek in de aanpak en een systematische sturing op de voortgang ervan zijn vandaag absoluut noodzakelijk voor bewezen betere, professionelere verkopen én meer en sneller succesvol afsluiten.

Een goed verkoopproces is een bewezen, gedocumenteerde en met hulpmiddelen ondersteunde salesbenadering die een winnend model voorstelt voor het acquireren, doordringen en behouden van klanten.

 

Maar wist u ook dat slechts één op de vijf bedrijven dit proces daadwerkelijk opzet, inricht en meet voor de eigen organisatie? Geen wonder dat sturen in de door ondernemingen gewenste richting niet vanzelfsprekend is…

 

Verkoop is dus een proces.

Bovenop de reeks van transferabele wetmatigheden, komt het erop aan dit specifiek in te richten voor uw organisatie. In functie van uw verkoopdoelen en persoonlijke en individuele quota gaat u sturen in de juiste, voorafbepaalde richting. En meet u hoe én dàt u en uw medewerkers het pad dat erheen leidt bewandelen.

Ter meting en sturen der dingen zijn er tegenwoordig heel wat tools voorhanden, Customer Relationship Management systemen (CRM) op kop.

 

Maar bedenk: in alle omstandigheden is het proces leidend. Tools, hoe goed ook, zijn (slechts) hulpmiddelen. Een goede CRM implementatie vraagt dan ook een goed salesproces.

Niet meer, niet minder.

Met onze hulp haalt u rendement uit uw sales tool investering én uw verkopen.


Wat wij doen

  • Wij helpen uw salesmanagement bij het documenteren van uw eigenste sales proces.
  • We definiëren de kritische punten in het proces.
  • Tegenover deze kritische punten maar ook voor meting van opvolging en conversie van uw salestrajecten stellen wij een aantal metingen.
  • Wij vertalen deze metingen in Key Performance Indicators.
  • We ondersteunen de vertaalslag van sales proces naar CRM en/of andere hulpmiddelen en tools.
  • We optimaliseren / formaliseren reeds bestaande salesprocessen voor een nog beter sales management.
  • We trainen en adviseren uw salesmanager en verkoopmedewerkers in het effectief gebruik van proces en tools voor sturing en verkoopverbetering.

 

Hoe wij dit doen

Elk project van sales proces design en implementatie wordt voorafgegaan door een assessment. Het betreft een specifiek onderdeel van AletschSalesBox, ons in huis ontwikkeld raamwerk voor het assessen van verkoopprocessen.

We rapporteren onze bevindingen.

Na bespreking met de klant gaan wij vervolgens met sales management en medewerkers aan de slag voor:

  • Definitie & documenteren van het bestaande proces van lead generatie, offerte, proces van throughput van het order doorheen de organisatie en de rol van de salesafdeling in dit proces.
  • Uittekenen van het gewenste toekomstige verkoopproces.
  • Het definiëren en begeleiden of nemen van maatregelen die moeten worden genomen om het gewenste resultaat te bereiken.

 

  • Het vertalen van het proces in metingen en het inrichten van KPI’s.
  • De implementatie van het proces of begeleiding van dit proces in samenwerking met uw sales management.
  • Het opzetten van proces en meetpunten in CRM of andere verkoopondersteunende tools.


 

Geen begeleiding zonder nazorg.

Het borgen van de doorgevoerde verandering is van groot belang.

Het is daarom dat we onze opdrachtgevers, geheel in de sfeer van ons missie, bijstaan bij het succeshaal realiseren én vasthouden van de gewenste verandering.

Dit artikel delen

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn