Strategisch marketingplan

Uw marketingplan: bewust plannen voor de toekomst

Een marketingplan helpt u uw eigen succes te definiëren: grondig nadenken over uw bedrijf en performance criteria uitzetten om uw doelstellingen te halen op korte en lange termijn. Wij helpen bij het opstellen van een professioneel marketing plan gebaseerd op de uitgestippelde strategie, dat een praktische gids wordt voor het uitvoeren van doelgerichte marketing inspanningen. Met een goed marketing plan heeft u een exact beeld om recht-door-zee uw business doelstellingen te halen, weet u precies wat u gaat doen zonder van de lijn af te wijken en kan u uw budget veel beter gaan beheren.

 

Marketing Plan – doelstellingen & objectieven uitvoeren

Met een gericht marketingplan wordt alles makkelijker:


• U zelf als een écht merk positioneren
• Nieuwe producten en services in de markt zetten
• Nieuwe markten aanboren
• Marktaandeel winnen in uw niche(s)
• Sterker staan dan de concurrentie of nieuwkomers op de markt
• Een betere marktsegmentering voor uw product of dienst
• Betere prijsstrategieën implementeren
• Exacte bepaling van uw doelmarkten
• Uw huidige marketing materialen & activiteiten kritisch bekijken

 

• De sterktes en zwaktes van uw bedrijf ernstig onderzoeken
• Onderzoeken op elke vlak waar u achter loopt bij de concurrentie
• Stilstaan bij de trends in uw sector en hoe er op in te spelen
• Klantgerichte en effectieve boodschappen creëren
• Uw unieke plaats in de markt versterken
• Het verschil met uw concurrenten beter communiceren
• Bijbenen met uw online communicatie
• Gecoördineerd inzetten van communicatiemiddelen (direct mail –email marketing –mond-aan-mond reclame, advertenties, …)


De opbouw van een goed marketingplan is vierledig

 

Deel 1: uw merk en de customer experience die daarbij hoort

 

Uw merk is de belofte waarmee u naar de markt stapt, de visie die u meedraagt, hoe u zich positioneert in uw markt, wie uw concurrenten zijn, wat de sterke en zwakke punten zijn van uw concurrenten en van uzelf, wat klanten over u moeten weten, wie exact die beoogde klanten zijn, wat de onderscheidende voordelen zijn van uw aanbod, wat uw doelstellingen zijn.
De customer experience beschrijft hoe u zal gaan managen dat uw klanten uw merk beleven zoals u dat voor ogen heeft, op alle mogelijke contactpunten die klanten met u hebben. Hoe zal u uw klanten blijvend een goed gevoel geven, verrassen, steeds de service garanderen die u zelf voor ogen heeft? Kortom, welke plek de klant in het verhaal van uw merk krijgt.
Merk en customer experience zijn de pilaren waarop u uw marketingstrategie bouwt in deel 2 en hoe, wat en langs welke wegen u met uw klanten gaat communiceren in deel 3.

 

Deel 2: de strategische doelstellingen en opties

 

In dit deel komen de onderdelen van de marketingmix aan bod:
• De groeistrategie met het bepalen van cijfermatige doelstellingen
• De product/service strategie: welke producten/services u aanbiedt aan welk segment
• De prijsstrategie: welke producten/diensten biedt u aan welke prijs, per verkoopskanaal
• De distributiestrategie: welke markten u aansnijdt, welke verkoopstrategie u inzet, salespartners, locaties, welke rol online zal gaan innemen...

 

Deel 3: communicatie management

 

In deze online tijden neemt communicatie 2 vormen aan: conversatie en promotie.
Conversatie behandelt de 2 wegs-communicatie: hoe stimuleert u mond-aan-mond reclame, sociale media-activiteiten, klantinteractie, klantfeedback en content. Het is de communicatievorm die zorgt voor vertrouwen, voor aanbeveling en doorverwijzing.
Promotie beschrijft de strategieën rond traditionelere communicatievormen: "reclame" in massamedia, in-store design, direct mail campagnes, co- marketing...

 

Deel 4: De marketing boordtabel

 

Het laatste deel van uw marketingplan is de KMO-marketing boordtabel: eenvoudige maar handige tools om uw acties te plannen en op te volgen, meetinstrumenten die registreren tot op welke hoogte uw acties hun doelstellingen hebben behaald, en hebben bijgedragen om uw objectieven te bereiken. En tenslotte om snel en efficiënt bij te sturen waar nodig door uw acties samen te gaan meten en evalueren.

 

 

Dit artikel delen

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn